De gezichten van de businessclub 

Welke gezichten horen er bij de businessclub?

Op onze businessclubborden zijn enorm veel logo's te vinden van verschillende bedrijven. Maar wie zitten er achter deze logo's en wat vinden ze van onze club?

Atke Wegerif gaat bij ieder businesslid op bezoek en geeft een "kijkje in de keuken"!

Ieder nieuw interview wordt bovenaan deze pagina geplaatst. Scroll helemaal door naar onder voor het eerste interview met onze hoofdsponsor: HP Meilink, directeur bij Acon. 


juli 2024

VAN HORECA ONDERNEMER NAAR GERECHTSDEURWAARDER 

Als je Dennis de Jonge tegen het lijf loopt, zou je niet direct denken dat hij gerechtsdeurwaarder is. Met zijn spontane en gezellige uitstraling past hij niet direct in het stereotype beeld van dit beroep. Toch is Dennis al jarenlang actief als gerechtsdeurwaarder, een vak dat hij met passie en toewijding uitoefent.  

Een opmerkelijke carrièreswitch 

Dennis' carrière kende een opmerkelijke start. Na jaren in de horeca te hebben gewerkt, besloot hij rond zijn 35e een andere weg in te slaan. Hij koos voor een intensieve vijfjarige studie tot gerechtsdeurwaarder, waarvoor hij wekelijks naar Utrecht reisde. Zelf beschrijft hij deze carrièreswitch als een vervroegde midlifecrisis, zij het met een knipoog. 

Na zijn studie trad Dennis in dienst bij Flanderijn in Apeldoorn, een groot deurwaarderskantoor met meerdere vestigingen en honderden medewerkers. Daar deed hij waardevolle ervaring op, maar al snel begon het te kriebelen om zelfstandig te ondernemen. In 2019 richtte Dennis zijn eigen kantoor op. De naam Landheer verwijst naar de historische rol van landheren en geeft zijn kantoor een uniek karakter in de branche. 

Als gerechtsdeurwaarder verschilt Dennis' werk van dat van reguliere incassokantoren door zijn bevoegdheden en taken binnen het gerechtelijk systeem. Hij spendeert ongeveer 60% van zijn tijd aan uitvoerende taken zoals executies en het betekenen van dagvaardingen. Het werk is niet zonder risico's; Dennis heeft zelfs situaties meegemaakt waarbij hij bedreigd werd met een wapen. Het feit dat zijn collega's soms afhaken vanwege deze risico's, weerhoudt hem er echter niet van om zijn werk met enthousiasme en toewijding voort te zetten. 

Persoonlijk contact: op en naast de golfbaan 

Het persoonlijke contact met mensen is voor Dennis een essentieel onderdeel van zijn werk. Hij gelooft sterk in de kracht van menselijk contact om zaken op te lossen en hecht veel waarde aan het vinden van goede oplossingen voor zijn klanten. Dit heeft hij niet alleen in zijn werk als gerechtsdeurwaarder, maar ook binnen de businessclub waar hij lid van is. Dennis heeft al diverse zakelijke kansen uit de club weten te halen, wat hij als een waardevolle toevoeging aan zijn onderneming ziet. 

Bij de businessclub heeft Dennis een mooie groei gezien. Toen hij lid werd, was het sponsorbord nog maar voor een kwart gevuld. Door de jaren heen heeft de club flink geëxpandeerd, maar het persoonlijke en gezellige karakter is altijd behouden gebleven. De businessclubactiviteiten zet Dennis steevast hoog op zijn agenda, omdat hij gelooft in de waarde van netwerken en samen golfen. En daarnaast inspireert hij ook mensen om zich heen om te gaan golfen: hij hoopt dat zijn collega binnenkort ook de clubs oppakt om te starten met onze mooie sport! 




juni 2024

DE JONGE HOVENIER

Als ik de Boslaan in Balkbrug inrijd, zie ik een verscheidenheid aan voortuinen voorbij komen. Eenmaal bij het huis van Maik valt het wel op: in het huis dat bij deze voortuin hoort, woont een hovenier! 

Van de Randstad naar omgeving Ommen 

2,5 jaar geleden verhuisden Maik Veldman en zijn vrouw van Veenendaal naar Balkbrug, terug naar waar de familie woont. “Ik ga nooit meer terug. Het is hier heerlijk, de rust en de ruimte bevallen ons enorm goed.” Daarnaast is de familie in de buurt ook wel heel makkelijk, als er bijvoorbeeld een oppas nodig is voor hun 7 maanden oude zoontje Loyd. 


In de jaren voordat Maik naar de omgeving van Ommen verhuisde, woonde en werkte hij in verschillende steden in de Randstad. Hij was 6 jaar in dienst bij een hoveniersbedrijf, dat zich vooral richtte op aanleg en onderhoud. 

Toen zijn vrouw Anne-Wil met een studie begon, bedacht de hovenier dat hij eigenlijk ook weer de schoolbanken in wilde. In 2020 begon hij aan zijn studie tuin- en landschapsinrichting in Velp. “Ik merkte dat ik meer wilde dan alleen in loondienst tuinen aanleggen en onderhouden. Deze studie maakte dat ik een allround hovenier kon worden, omdat ik nu ook leerde om tuinen te ontwerpen.” 


In Veenendaal begon Maik als ZZP'er zijn bedrijf “Veldman Hoveniers”. “De eerste opdrachten kreeg ik door mond-tot-mondreclame. Ik stond ook op een aantal offertesites voor hovenierswerk. Zo begon het te rollen.” 

Toen corona kwam, hield Maik rekening met het ergste, maar deze periode bleek juist in de hovenierssector een gouden tijd. “Iedereen zat thuis en begon zich te storen aan hun tuin. De aanvragen stroomden binnen. Op een gegeven moment ging ik in verschillende straten van tuin naar tuin met het aanleggen van de tuin.” 


Opnieuw starten in Balkbrug 

Toen Maik verhuisde naar Balkbrug, had hij nog veel klanten in Veenendaal. Omdat hij in onze omgeving zijn klantenportfolio nog moest opbouwen, reed hij in het eerste jaar nog veel op en neer. “Doordat ik bleef werken in midden-Nederland, bleef ik daar ook constant nieuwe aanvragen voor het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van tuinen krijgen. Uiteraard was het heel fijn om te merken dat mensen mijn diensten graag wilden gebruiken, maar het dagelijks op en neer rijden was niet de reden waarom we naar Balkbrug waren verhuisd.” 


Langzaam stopte Maik daarom met het werken in de Randstad en begon hij steeds meer aandacht te besteden aan het opbouwen van een nieuwe klantenkring in Balkbrug en omgeving. “Dat viel best tegen. In Veenendaal kreeg ik veel nieuwe klanten door mond-tot-mondreclame, maar je kan je voorstellen dat ik daar in mijn nieuwe woonplaats niet zoveel meer aan had. Ik moest echt weer opnieuw beginnen.” Maar Maik kan zich goed onderscheiden van de andere hoveniers uit de omgeving, waardoor hij hier ook nieuwe klanten leerde kennen. “Ik bied een all-in pakket als klanten dat willen, dat zie je niet overal. Ik kan de tuin voor je ontwerpen, aanleggen en daarna ook onderhouden. Hierdoor heb je als klant constant contact met één persoon, wat veel klanten erg waarderen.” 


Als hovenier op de grasmat van de golfbaan 

Toen Maik nog geen week naar Balkbrug verhuisd was, nam zijn schoonvader Antoine hem al mee naar de driving range van onze golfclub. “Ik had echt direct de smaak te pakken. Laten we zeggen dat ik meteen besmet werd door het golfvirus.” 

En inderdaad, vanaf dat moment was Maik niet meer van de golfbaan af te slaan. Hij haalde direct zijn baanpermissie en heel vlot daarna ook zijn handicap. 

2 jaar geleden voegde hij zich ook bij de businessclub. “Als de agenda van de businessclub uitkomt, schrijf ik direct alles in mijn eigen planning. Ik plan echt om die activiteiten heen, want het zijn super leuke dagen.” 

Ook op zakelijk gebied legt de businessclub Maik geen windeieren: “Ik heb nu ook een eerste klant verkregen doordat ik bij deze club ben aangesloten. Dat is wel een mooi extraatje.” 


Hoewel Maik veel verstand heeft van gras, onderhoud en tuinontwerp, is hij daar maar weinig mee bezig als hij op de golfbaan loopt. “Of ik anders naar golfbanen kijk omdat ik hovenier ben? Oeh, goede vraag eigenlijk, daar heb ik nooit bij stilgestaan. Ik denk dat ik wel anders naar het onderhoudsniveau kijk, maar wellicht is dat ook omdat ik echt verknocht ben aan de sport.” 

Als we afscheid van elkaar nemen, overhandig ik Maik zijn “voorpret-pakket” voor Durbuy, waar we een week later heen gaan met de businessclub. “Oeh een Belgisch biertje, dat lust ik wel! Ik kijk enorm uit naar de buitenlandtrip. Ik was vorig jaar ook mee en wist direct: als dit er volgend jaar weer is, ben ik weer van de partij!” En dat bleek, Maik was de eerste inschrijving van dit jaar. 

 

 


Mei 2024

Van beurzen tot golfbanen: Het verhaal van gino vermeer

 Alle stickers, borden en ander promotiemateriaal van en op onze golfclub, komen eigenlijk maar van 1 plek: Koggel Zie en Ervaar. Tijd om op bezoek te gaan bij de eigenaar van Koggel: businesslid Gino Vermeer.  

De jaren voordat Koggel in beeld kwam 
Jarenlang realiseerde Gino standbouw voor bedrijven op grote beurzen in West Europa. Hij was verantwoordelijk voor stands voor bedrijven zoals Hartmann tuinmeubelen, Noppies, Elho en Lotus SportsCars.  Zijn team bouwde stands op door heel Europa, waarbij het grootste event De ESE Seafood Beurs in Brussel was, waar hij er voor moest zorgen dat 1000 meter aan maatwerk stands inclusief één met een etage werden opgebouwd.  
 
Nou lijkt de stap van standbouw naar reclame en signing niet een enorm vreemde. Toch is Gino na zijn avontuur in de standbouw eerst nog 10 jaar wat anders gaan doen. “Nee dat klopt, in de tien jaar tussen de standbouw en Koggel heb ik mij gericht op het begeleiden van MKB ondernemingen die onvoldoende presteerden of in financiële moeilijkheden verkeerden of waar sprake van conflicten was.” 

De stap naar Koggel 
Vanwaar dan de stap naar Koggel? “Zoals de naam al doet vermoeden, is het bedrijf niet door mij opgericht. Jaren geleden richtte Henk Koggel het bedrijf op, daarna was het Roy Nij Bijvank die de onderneming draaide. Het bedrijf richtte zich eerst vooral op systeem en standbouw. Een voor mij bekende wereld.” Later is het bedrijf meer naar een reclame en signage bedrijf getransformeerd. 
Gino had al veel ervaring in de standbouw en bijhorende signage, dus toen het in 2019 bij hem begon te kriebelen om wederom de wereld van het MKB in te stappen, was overname van Koggel een mooie kans. Op 1 maart 2020 nam ons businesslid Gino het bedrijf over.  


Corona in de zakenwereld 
Nog geen 2 weken na de overname, veranderde de hele wereld enorm. Corona sloeg toe, ook in de zakenwereld. “Dat was een enorm rare tijd. Ik had het bedrijf net twee weken overgenomen en was nog druk bezig om alles in me op te nemen, toen de wereld op slot ging. Alle plannen konden in de prullenbak”.  
Maar zoals het een echte ondernemer betaamt, ging de knop bij Gino snel om en begon hij in mogelijkheden te denken. “Er was een enorme vraag naar spatschermen, corona gerelateerde bewegwijzering stickers en dergelijke. Dat was het moment dat we dachten, als we hier goed uit willen komen, moeten we hier op inspringen.”  

Betrokken businesslid op de golfbaan  
Koggel is, onder andere door het snelle schakelen van Gino, door de coronacrisis gekomen. Voor het bedrijf werken nu 2 ontwerpers, 3 collega’s op het kantoor en 5 mensen in de productie. “Het is van belang dat we mee blijven gaan met onze tijd en blijven vernieuwen en bouwen. Duurzaamheid is hierin ook een belangrijk onderwerp. En ook hybride oplossingen met zowel traditionele als digitale sign oplossingen. Zo kijken we kritisch naar de producten die we gebruiken. Wat kan hergebruikt worden en wat niet? Doel is om de identiteit, marketing- en communicatie strategie van onze opdrachtgevers te vertalen naar een herkenbare fysieke ruimte voor zowel externe partijen als eigen medewerkers.  
Als ik Gino vraag wat hij het gaafste project vond tot nu toe, laat hij trots de 400 m2 grote sticker zien, die Koggel in 2021 op het Gasunie gebouw in Groningen mocht plakken. “Maar ook verschillende klussen voor al onze opdrachtgevers als het Deltion College , Waterschap en Morrenhof Jansen  vinden we altijd erg leuk om te verzorgen.” 
 
Heeft Gino met zulke grote (en heel veel toffe kleine) opdrachten dan nog wel tijd om te golfen? “Ik speel regelmatig mee met de wedstrijden van de businessclub, maar moet wel bekennen dat dan één van de weinige momenten is dat ik op de golfbaan te vinden ben. Uiteraard heeft dat te maken met een drukke agenda, maar ik ben ondertussen ook verslingerd geraakt aan padellen!”  
“Het is wel enorm tof om te zien hoe de businessclub is gegroeid. 4 jaar geleden zaten we nog met de hele club aan 2 tafels, nu nemen we een heel gedeelte van het restaurant in beslag bij activiteiten.” 

 

 De enorme sticker die Gino met Koggel voor Gasunie verzorgde, met op de voorgrond olympisch winnaar Kiran Badloe.  


April 2024

de bakker die geen bakker is

Als je de Schoolstraat in Lemelerveld inrijdt, komt de geur van versgebakken brood en koek je tegemoet. “We hebben de buren wel eens gevraagd of ze geen overlast ervaren van de luchten die de hoofdbakkerij produceert, maar veel omwonenden genieten juist van deze geur”, laat Mark van der Most weten. 

Een familiebedrijf 

In de hoofdbakkerij, midden in een woonwijk, ontmoet ik Mark, de eigenaar van de “Van der Most” bakkerijen. Het lijkt een vreemde plek voor een hoofdbakkerij, want de verkooppunten zitten veelal in het centrum van de dorpen en steden waar zijn 6 vestigingen zitten. Het pand waar de hoofdbakkerij in gevestigd is, was vroeger een supermarkt. Dat verklaart de locatie en de flinke ruimte van het pand waar alle producten van de bakkerijen worden geproduceerd.  

“We hebben ondertussen 6 vestigingen waar we onze producten verkopen, 1 hoofdbakkerij en 100 mensen in dienst”, begint Mark, terwijl hij de groei van zijn bedrijf schetst.  
De bakkerij is door zijn ouders Marja en Anton van der Most opgericht. Hij nam in 1987 LemBa BV (Lemelerveldse bakkers) over en begon direct aan de uitbreiding van het winkelgedeelte. Het bedrijf groeide 20 jaar rustig verder, tot zoon Mark liet weten het bedrijf voort te willen zetten.  

“Mijn ouders werden niet heel enthousiast van het idee dat ik het bedrijf zou overnemen. Ik had een opleiding bouwkunde gedaan en daarna ook een opleiding logistiek en economie. Hoewel er bakkersbloed door mijn aderen stroomde, was ik zelf allesbehalve een bakker. Dat maakte dat mijn ouders een overname niet echt zagen zitten. Ze hadden liever gehad dat ik wat anders zou gaan doen, want ik was geen bakker.”  

Maar hier liet Mark het niet bij. Hij zag mogelijkheden tot uitbreiding en presenteerde zijn ouders een volledig uitgewerkt businessplan. Hij beschreef in dit businessplan van 2007 onder andere hoe hij in 10 jaar 6 vestigingen en 1 hoofdbakkerij wilde openen. “Mijn ouders zagen dat ik het er niet bij liet zitten en geven me hun zegen. Het was in de eerste jaren allemaal geen rozengeur en maneschijn, maar het is wel gelukt! Daar ben ik enorm trots op.” 

Golfen als qualitytime 

Als ondernemer merkte Mark dat het contact met zijn ouders soms minder frequent werd, omdat hij een enorm volle agenda had. In de corona-periode ging Mark daarom op zoek naar een manier om qualitytime met zijn vader te hebben. Na verschillende ideeën, bleef het idee om te gaan golfen hangen.  “We haalden samen onze baanpermissie in een weekend in Amsterdam. En vanaf dat moment zijn we beiden gaan golfen op Hooge Graven. Ik vind het als ondernemer van belang om soms ook wat te kunnen doen voor de sportclubs in de omgeving. Dat was één van de redenen om lid te worden van de businessclub.” Maar heel vaak zien we Mark niet op onze businessclubevents… hoe kan dat dan? “Ja laat ik maar eerlijk zijn: mijn agenda blijft constant volstromen en ik ben een lekker weer golfer…. Maar, ik beloof dat ik er snel weer bij ben!” 

De Barones in Dalfsen 

Dat die agenda maar vol blijft stromen is niet zo gek, als je bedenkt dat Mark sindskort met zijn vrouw restaurant “De Barones” in Dalfsen heeft overgenomen. Was hij nog niet druk genoeg? 

“De bakkerijen liepen allemaal als geolied en ik was toe aan een nieuwe uitdaging. De overname van De Barones kwam op ons pad en daar hebben we ons vorig jaar op gestort.” 

Vanaf afgelopen 1 maart hebben Mark en zijn vrouw het concept van het restaurant op de kop gegooid. Wij serveren geen 3 gangen diner meer, maar er worden tapas geserveerd onder de noemer “Borrels & Bites”. En de broodjes die worden geserveerd bij de aioli? Die komen uiteraard uit de bakkerij van Van der Most.  

Voedselverspilling is geen optie  

Tijdens ons gesprek komen we op het onderwerp “voedselverspilling”, want in een bedrijf met 6 verkooppunten, kan het niet zo zijn dat er aan het eind van de dag nooit wat overblijft. Hoe gaat Mark daar mee om? “We werken met een systeem waarin dagelijks analyses worden gemaakt van inkoop en verkoop. Zo kunnen we onze winkels inrichten op de behoefte van die periode. Het is ons streven om aan het eind van de dag niet meer dan 8% van de producten “over” te houden.” 

Mark vertelt dat deze 8% uiteraard niet de prullenbak in gaat. “Een gedeelte wordt verkocht via de “Too Good to Go” app en andere producten gaan naar de voedselbank. Alles wat daarna nog overblijft, gaat naar een boer die het gebruikt als veevoer.” 

Als we samen richting de deur lopen, vraag ik Mark of ik hem binnenkort nog zie op de golfbaan. “Ik zal eens in de agenda kijken of ik binnenkort mee kan doen met een businessclubwedstrijd. En anders zie je me op 3 juni! Ik lever de krentenbolletjes voor alle lopers van de avondvierdaagse die op de eerste avond over de golfbaan komen!”  


januari 2024

Excelleren in professionele beveiliging en communicatie.  

Wie onze Par 3-baan wel eens speelt, kan niet anders dan bekend zijn met het logo van ATS. Jan Schipper is de eigenaar van het bedrijf én trotse sponsor van de gehele Par 3-baan.  
We spreken samen af op de hoofdvestiging van het bedrijf in Dedemsvaart.  
 
“Ja die logo’s op de Par 3-baan vallen wel mooi op toch? Sinds een jaar of 5 ben ik daar nu sponsor van. Ik draag de golfclub een warm hart toe en wil waar ik dat kan de club graag verder helpen. Als ondernemer was dit een mooie kans om dit te doen.” 
 
Een flink bedrijf 
Terwijl Jan koffie voor me zet in de bedrijfskantine (met een heerlijke, nostalgische, bruine kroeg aankleding), valt het me op dat ik hier andere logo’s zie dan de logo’s die ik ken van de kleine baan in Ommen. Als ik Jan vraag hoe dit zit, legt hij het me uit.  
“Afgelopen juni hebben we een nieuw logo gepresenteerd. ATS Nederland, MEBA beveiligingen en Galaxy Telematica hebben we afgelopen zomer samengevoegd tot 1 bedrijf: ATSnl. Daar hoorde uiteraard ook een nieuw logo bij. Door de samenvoeging van deze bedrijven kunnen we onze klanten een breder scala aan diensten en oplossingen bieden, een enorm mooie kans! En die oude logo's... ja die moeten nu inderdaad overal vervangen worden. Je verbaast je er dan opeens over waar overal je logo’s hangen en wat voor werk er achter een nieuwe uitstraling schuilgaat.” 

Met onze koffie lopen we door het pand op zoek naar een ruimte waar we samen kunnen zitten. In verschillende kantoren zijn werknemers van ATSnl aan het werk. Als we éénmaal een plekje hebben gevonden, vraag ik me af hoeveel mensen er eigenlijk werkzaam zijn voor ATSnl.  
“Dat zijn er nu 68”, antwoord Jan. “Dat is inmiddels een groot team aan medewerkers verdeeld over onze twee vestigingen in Dedemsvaart en Leek. 

Het ontstaan van ATSnl 

Uiteraard is ATSnl niet altijd een werkgever geweest voor zoveel mensen. Op 14 oktober 1999 begon Jan als ZZPer op zijn zolderkamer met ondernemen. Daarvoor werkte hij altijd voor een werkgever, maar hij merkte dat zijn enthousiasme hem in de weg stond. “Ik maakte eigenlijk veel te veel overuren, omdat ik alles graag goed wilde doen en enthousiast was over het vakgebied. Na een aantal jaar waren het de leveranciers die aangaven dat ik voor mijzelf moest beginnen, omdat ik meer hun helpdesk aan het opleiden was in plaats van andersom. Zonder te weten waar ik aan begon maar met veel enthousiasme heb ik mij ingeschreven bij KvK.”  

Dat enthousiasme is een bekende eigenschap van Jan op onze club. Iedereen die hem kent zal dat beamen: Hij staat voor iedereen klaar, maakt met iedereen een praatje en loopt altijd rond met een grote glimlach. Het verbaast me dan ook niet dat Jan zich graag inzet voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Hij heeft verschillende mensen vanaf het UWV aan een baan geholpen, heeft een samenwerking gedaan met een organisatie voor statushouders en helpt graag zij-instromers in zijn vakgebied goed op weg.  

“Op die zolderkamer startte ik zo groen als gras mijn onderneming. Mijn eerste klant was een school in Stadshagen. Ik werd daar gevraagd voor de aansluiting van inbraak- en brandbeveiliging, geluidsinstallaties, data- en telefoonaansluitingen. Vanaf daar begon het balletje te rollen”.  

4 maand later nam hij zijn eerste werknemer in dienst en nog eens 7 maand later kwam daar ook een tweede werknemer bij. “Vanaf dat moment ging het eigenlijk heel snel. In 2002 kreeg ik de kans om een eerste bedrijfje over te nemen en die mogelijkheid greep ik met beide handen aan. De jaren daarna volgden nog 5 overnames en werd een apart Telecom bedrijf genaamd NexxtCom B.V. opgericht.  

Het lijkt me een jongensdroom als ik het zo hoor. Van een zolderkamer naar een bedrijf met 68 werknemers. “Ja dat is heel vreemd, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat het soms niet zo voelt. Wij hebben wel eens last van het Calimero-effect en zien ons zelf niet zoals we eigenlijk zijn. Overal zie ik grote bedrijven en dan opeens besef ik me: Ik hoor hier gewoon bij! Als onafhankelijk familie bedrijf in het beveiligingsvak zijn wij één van de grotere spelers. Op sommige momenten is het goed echt even stil te staan bij waar je vandaan komt.” 

Bij ons tweede kopje koffie moet ik Jan toch eerlijk bekennen dat het mij nog niet helemaal duidelijk is wat ATSnl nou eigenlijk inhoudt. Wat doen ze nu precies? Jan legt hij me in beginnerstaal uit: 
Eigenlijk zijn wij gespecialiseerd in een heel specifiek deel van het installatie vak namelijk Safety en Security. Wij adviseren, leveren, installeren en onderhouden inbraaksignaleringssystemen, brandmeld- en ontruimingsinstallaties, camerasystemen, toegangscontrole en Security Management Systemen. Wij worden vaak gezien als installateur, maar hebben te maken met veel andere facetten. Allereerst is kennis van wet en regelgeving in ons vak heel belangrijk om het juiste te kunnen doen. Omdat de techniek in ons vak maandelijks wel wijzigt en meer en meer digitaal wordt zijn wij bijna ICT-ers en moeten wij onafgebroken blijven bijscholen. Uiteraard moeten wij op de hoogte zijn van de installatietechnieken en als laatste moeten wij als personen en als bedrijf gecertificeerd zijn om bepaalde werkzaamheden te mogen uitvoeren. Al met al dus veel breder en uitgebreider dan men vaak denkt. 

Businessclublid van het eerste uur! 
Uiteraard is Jan ook verantwoordelijk voor het alarmsysteem van Hooge Graven. Dat is ook niet zo gek, als je bedenkt dat hij al 26 jaar lid is van onze golfclub. “Ik golfde al in Ommen voordat ik op mijn zolderkamer begon met ondernemen”.  
In de afgelopen jaren is Jan erg betrokken geweest bij de businessclub. Hij was samen met een aantal andere ondernemers eigenlijk de grondlegger van de businessclub zoals hij nu bekend is. “We wilden als ondernemers onderling graag wat meer voor de club doen, omdat we die een warm hart toe droegen. Daarnaast was het een mooie kans om de verbinding tussen verschillende ondernemers op de golfbaan te versterken. Ik vind het enorm gaaf om te zien hoe de businessclub is uitgegroeid tot wat het nu is: een club van ruim 50 ondernemers uit verschillende vakgebieden die elkaar weten te vinden als het nodig is, maar bovenal 2 passies delen: ondernemen en golf”.  

Op weg naar de uitgang kom ik nog even terug op zijn sponsoring van de Par 3-baan. “Jan, die logo’s moeten nu wel veranderd worden op de club toch? Anders weet straks niemand in Ommen van je nieuwe logo.” Jan lacht en laat weten dat dit al op zijn to do-lijstje staat.  


januari 2024

Tarkett: Zoveel meer dan een “vloerboer”.  

Via de mail werd er een afspraak gemaakt voor een bedrijfsbezoek aan het bedrijf waar Gert Vunderink met veel plezier voor werkt: Tarkett. “Atke, je weet dat ons kantoor in Waalwijk zit toch?” “Ja natuurlijk!”, reageerde ik lichtelijk in paniek achter mijn laptop. 

Maar de reis naar het zuiden was het waard. Ik word ontvangen door een oplichtende slogan in de vloerbedekking bij de receptie: “Welkom Atke Wegerif van Hooge Graven Ommen". Het wordt meteen duidelijk: Dit is niet zomaar een bezoek aan de gemiddelde vloerenboer.  

Meer dan een vloerfabrikant 
Samen met zijn collega Timme Grummels vertelt Gert me meer over hun werk voor Tarkett, terwijl we genieten van een kop koffie en een halve zool. Die halve zool blijkt een heerlijke gevulde koek en is bedoeld als knipoog naar de vorige gebruiker van het terrein: een schoenenfabrikant. 

Al snel ben ik onder de indruk over wat Timme en Gert vertellen. Niet alleen van alle getallen die voorbijkomen (Tarkett is in 100 landen actief, heeft 12.000 medewerkers en verkoopt 1.3 miljoen m2 aan vloer per dag), maar vooral door wat het bedrijf allemaal doet naast het produceren van vloeren.  
 
Zo vertelt Gert trots over zijn project waarbij een VR-bril wordt gebruikt om aan klanten duidelijk te maken wat de do’s en dont’s zijn bij het leggen van vloeren in zorgcentra waar dementerenden wonen.  Tarkett heeft bijvoorbeeld door middel van onderzoek kunnen aantonen wat kleur en patroonkeuze doet voor deze doelgroep en op welke manier je de bewoners een fijn “thuisgevoel” kan geven.  
Het bedrijf verzorgt naast vloeren voor zorgcentra, ook vloeren voor bijvoorbeeld het onderwijs. Ook hierbij stelt Tarkett zich op als kennispartner waarbij ze advies geven in kleurkeuze, die weer invloed hebben op het leervermogen en plezier van studenten. 

De roots van Gert blijken goed van pas te komen bij het werken voor Tarkett. 15 jaar lang heeft hij in de schoonmaakbusiness gezeten, waarbij hij eerst in Zwolle en later in Limburg schoonmaakproducten verkocht en schoonmaakadvies gaf aan grote bedrijven. Deze expertise wordt weer opnieuw ingezet tijdens zijn werk voor Tarkett. Want voor bedrijven zit 10% van de kosten in de investering van de vloer en 90% van de kosten in het goed onderhouden en schoonmaken van een vloer.  

Duurzaam produceren 
Dan begint Timme zijn verhaal over duurzaamheid. Stiekem luister ik een beetje sceptisch naar wat hij vertelt, ieder bedrijf is immers maar “duurzaam” tegenwoordig. Maar al snel moet ik mijn mening bijstellen en raak ik onder de indruk van wat Timme vertelt.  

“We zetten ons in voor onze klanten door andere onze innovatiecapaciteiten en langdurige toewijding én prestaties op het gebied van duurzaamheid. Elke dag streven we ernaar om in de hele organisatie al onze expertises in zet zetten om gezonde, mensvriendelijke binnenruimtes te creëren. We zijn ervan overtuigd dat we dringend moeten overstappen op andere modellen om de eindige hulpbronnen te beschermen." 

Met het Restart programma waarmee Tarkett in 2010 is begonnen, verkleinen zij hun uitstoot van broeikasgassen met meer dan 2 miljoen ton CO2 per jaar.  
Met veiligheidsschoenen en een veiligheidshesje aan gaan we de fabriek in en laten Timme en Gert zien wat dit project inhoudt.  
Terwijl we door de indrukwekkend grote en nette fabriek lopen, waar aan de lopende band tapijttegels worden gemaakt, leggen Gert en Timme meer uit. “De groei van de wereldbevolking zet steeds meer druk op onze natuurlijke hulpbronnen en het milieu. Met het Restart programma zamelen we gebruikte vloerbekleding in en recyclen deze en hergebruiken dit als nieuwe grondstof.” We lopen langs enorme pallets met ingezamelde, gebruikte tapijttegels. In een aparte ruimte demonstreren Gert en Timme hoe de onderkant en bovenkant van de tapijttegel van elkaar worden geschieden en hoe beide onderdelen weer worden omgezet in gebruiksklare korrels die op hun beurt weer worden gebruikt als grondstoffen om nieuwe tegels van te maken.  

Het wordt me steeds meer duidelijk: Tarkett is meer dan een vloerboer alleen. Ze werken hard om hun aandeel in vervuiling van zo klein mogelijk te maken en zijn zich enorm bewust van de kansen die er liggen binnen het bedrijf om de maatschappij verder te helpen 

Van tapijttegels naar fairwaygras 
Tijdens de lunch ga ik nog verder in gesprek met Gert. Hoe kom je aan het werk bij 1 van de grootste vloerproducenten ter wereld? “Kan je je nog herinneren dat ik vertelde over mijn jaren in de schoonmaakbranche? Ik kwam onder andere regelmatig bij een bedrijf dat vloeren produceerde, om mijn kennis te delen over het goed onderhouden van elke soort vloer. Daar kreeg ik een rondleiding door de fabriek en was, net jij vandaag, al snel onder de indruk. Dat was het moment dat ik dacht: Ik wil ook voor zo’n fabrikant werken!” De rest is geschiedenis, want Gert viert deze maand zijn 10-jarig jubileum bij Tarkett 

Golfen doet Gert al een stuk langer dan 10 jaar: 33 jaar geleden pakte het voor het eerst een golfclub op. Ondertussen is Tarkett ook al 3 jaar een bekende naam binnen de businessclub. “Ik heb de businessclub de afgelopen jaren enorm zien groeien. Het is gaaf om te zien hoe betrokken iedereen is en wat er allemaal is georganiseerd. Ook het komende jaar staan er weer leuke dingen op de planning.”  


Maar wat maakt nu dat je als ondernemer bij een businessclub wil aansluiten, alleen golfen is toch ook prima? “Ja ik snap wat je zegt, maar voor heeft het lid zijn van een businessclub wel echt een meerwaarde. Je moet bedenken: Iedere ondernemer heeft een vloer nodig. Daar kan ik dan weer zakelijk gezien gebruik van maken. Ik ben voornamelijk bezig met golfen tijdens een business-dag, maar houd uiteraard mijn oren open voor zakelijke kansen. Zo kan je het nuttige en het aangename met elkaar combineren!” 


december 2023

De apotheek van de toekomst  

De tijd van de apotheker die met vijzel en kruiden in de weer is ligt ver achter ons. Het contrast tussen de apotheker uit de klassieke oudheid en de apotheker van nu kan niet groter zijn, blijkt als ik de Ommer Apotheek aan de Markt in Ommen binnen stap.  

Trots verwelkomt Frank Bruggeman me in “zijn apotheek”. Geen kille en klinische afhaalplek voor medicatie, maar een prachtig ingericht pand met veel daglicht, anatomische modellen in mooie kasten en verschillende balies waar je geholpen kan worden.  
“Leuk om te horen dat je het zo mooi vindt!”, Frank straalt als hij trots de apotheek laat zien. “Alle meubels die je hier ziet zijn op maat voor ons gemaakt. Van de balies tot de vitrinekasten: Alles is gemaakt door mijn golfmaatje Jonathan Garbutt. Elke dag geniet ik nog van de prachtige uitstraling die hij met zijn werk aan de zaak heeft gegeven!”.  

Robotica in de apotheek? 

Samen lopen we verder door naar achteren. Het contrast tussen de apotheker met de vijzel en de huidige situatie lijkt nog groter te worden: Achter in het pand staat een enorme voorraadkast met een robotarm, die alle recepten die zijn ingevoerd pakt en verzamelt. Een andere robotarm plakt de etiketten op de doosjes. Je kijkt als bezoeker je ogen uit! Benieuwd hoe dit eruit ziet? Geen probleem, de grote raampartijen in het pand gunnen alle voorbijgangers een “kijkje in de keuken”.  

“Dit vind ik heel mooi aan mijn werk: bezig zijn met ontwikkelingen en de apotheek van de toekomst.” Maar denk niet dat er door deze vernieuwingen binnen de farmacie minder werkgelegenheid is. “Nee dat is zeker niet het geval. Ik ben nu samen met mijn vrouw eigenaar van 3 apotheken. In Ommen zijn er in totaal 65 werknemers en in Zwolle nog eens 22. De ontwikkelingen op het gebied van verzameling en uitgifte van medicatie zorgen voor meer efficiëntie, maar werken met medicatie blijft mensenwerk.” 

Carrièreontwikkelingen 

Maar eigenaar van een apotheek word je niet zomaar, daar gaat een hoop aan vooraf. “Ik werkte vanaf 1994 als apotheker in de “oude” apotheek in Ommen, in het pand waar nu de Hema zit. Ik vond de werkzaamheden als farmaceut fantastisch en had het er erg naar mijn zin. Uiteraard hielp het feit dat ik mijn vrouw hier leerde kennen hier flink bij. In 2001 kreeg ik de kans om de apotheek over te nemen en die greep ik met beide handen aan.”  

De liefde voor de ontwikkeling en vernieuwing van het vak kreeg ook al snel een praktisch vervolg toen Frank met de apotheek verhuisde naar de nieuwe locatie aan het Carousselplein.  
“We gingen van een pand van 300 m2 naar een pand van 600 m2, verdeeld over twee verdiepingen. Die benodigde verdubbeling van ruimte zat onder andere in het feit dat we op deze locatie medicatierollen gingen produceren. De volledige eerste verdieping is hier speciaal voor ingericht, onder andere met omkleedsluizen en een productieruimte. Op de locatie aan het Carousselplein doen we veel voor onder andere zorginstellingen, daar zijn die medicatierollen bijvoorbeeld een groot onderdeel van.” 

De golfende apotheker in de businessclub  

Maar hoe is deze apotheker ooit gestart met golfen? “Joyce Dikkeboom werkte bij ons als bezorger van medicatie en golfde al op Hooge Graven. Ze raadde mij en mijn vrouw Annet aan om eens te komen kijken op een kennismakingsdag. Dat deden we en ik was meteen verkocht."  
De nieuw opgedane golfervaring bleek ook nog eens goed van pas te komen in zijn werkzaamheden. “Tijdens verschillende nascholingen werd een rondje golfen en studie gecombineerd.” 

En die liefde voor golfen is niet meer verdwenen. Veel tijd heeft Frank er doordeweeks niet voor in verband met al zijn werkzaamheden, maar voor de businessclub maakt hij graag tijd. “We hebben ook dit jaar weer op tijd de agenda voor het aankomende jaar ontvangen. De data zet ik dan direct in mijn agenda, zodat ik daar in de planning rekening mee kan houden.”  
 
Veel mensen denken een lidmaatschap van de businessclub alleen nuttig is als je er nieuwe klanten door kan krijgen, maar dat werkt bij een apotheker natuurlijk anders. “Nee inderdaad, ik ben niet bij de businessclub gegaan omdat ik hier nieuwe netwerkkansen door krijg of omdat ik mijn product aan iemand wil slijten. Zo werkt dat niet in mijn vakgebied.” Toch vindt Frank zijn lidmaatschap van bij de club erg waardevol: Ik vind de businessclub erg prettig omdat we allemaal ondernemers en werkgevers onder elkaar zijn. Je hebt andere gesprekken met ondernemers onderling. Je praat over makkelijker over de uitdagingen van het ondernemen en kan elkaar inspireren tot nieuwe ideeën en innovaties.” 

Naast het feit dat Frank golft binnen de businessclub, draagt hij ook graag zijn steentje bij aan het goede doel. Hij is nu al twee jaar op rij de hoofdsponsor geweest van de Vechtdalcup, een wedstrijd op Hooge Graven waarbij ieder jaar een ander goed doel centraal staat. “Ik vind het mooi om op deze manier een impact te kunnen hebben op de maatschappij. Afgelopen editie hebben we genoeg geld opgehaald voor een duofiets voor de Baalderborg Groep in Ommen. Het doet me enorm veel plezier als ik daar nu mensen door Ommen op zie rijden.” 

Aan het eind van het gesprek laat Frank weten alweer uit te kijken naar het komende jaar van de businessclub. “Er staan weer mooie dingen op de planning. De buitenlandtrip was vorig jaar een groot succes. Die van aankomend jaar staat dan ook weer groot in mijn agenda! 


november 2023

DE MAN ACHTER FORECO 

Achter de bomenrij langs de Dalmsholterweg schuilt een enorm terrein waar KlaasJan Swager met twee compagnons de scepter zwaait. De geur van vers gezaagd hout komt je tegemoet als je het terrein van Foreco op rijdt. 

In 1968 werd dit terrein door de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij aangewezen als centrale plek in Oost-Nederland om hout in bosexploitaties te verwerken. Later zal dit terrein de hoofdlocatie worden van Foreco.

Van tweede kamer naar houthandel
Klaas Jan Swager geeft trots een rondleiding over het terrein. Terwijl we door de werkplaats wandelen vertelt hij dat hij 10 jaar geleden bij het bedrijf is komen werken. “Hiervoor werkte ik in de tweede kamer als beleidsmedewerker moderne economie. Ik wilde in de politiek graag iets betekenen voor bedrijven, maar ik merkte al snel dat het werk veel frustratie opleverde. Veel collega’s waren vooral intrinsiek gemotiveerd om zelf hogerop te komen en daar stoorde ik me aan.” Voor een buitenstaander lijkt de overstap naar Foreco dan toch een vreemde. Hoe word je van medewerker in de tweede kamer, een marketing director bij een houtbedrijf?

“Het kabinet viel en ik moest campagne gaan voeren. Voor mij was dat het moment dat ik uit de politiek wilde. Mijn vader en broer werkten beiden bij Foreco en het leek mij een goede uitdaging om mijn ervaringen vanuit Den Haag in dit mooie bedrijf te implementeren.”

Het feit dat de broer en vader van Klaas Jan al bij Foreco werkten was niet vreemd, aangezien zijn vader in 1983 vanuit een faillissement Foreco Dalfsen B.V. oprichtte. “Ja, je kan wel spreken van een familiebedrijf”, aldus Klaas Jan.

Werkzaamheden Foreco
In de werkplaats lopen we langs twee mannen die werken aan een prachtig speeltoestel. Naast het bewerken, behandelen en handelen in hout maakt Foreco ook speelobjecten voor scholen en speeltuinen. Klaas Jan licht dit wat verder toe: “Foreco maakt deze speeltoetsellen eigenlijk niet. IJreka is het bedrijf dat zich op deze speciale tak van houtbouw richt. Zij ontwerpen, produceren en monteren alle speelactiviteiten. IJreka valt sinds 2000 onder de Foreco groep. Veel mensen denken dat dit de hoofdwerkzaamheden zijn van ons bedrijf, maar deze werkzaamheden beslaan maar 5% van onze totale werkzaamheden. Het meeste werk wat Foreco doet is namelijk voor de weg- en waterbouw. Daarnaast maken we ook veel gevelbekleding.”

Golf, een sport waar je van hou(d)t
We lopen de werkplaats weer uit en wandelen langs enorme stellages met hout: behandeld hout, onbehandeld hout, palen, balken, planken, naaldhout, loofhout, maar ook hardhout. Bij de laatste stellage blijft Klaas Jan even staan: “Dat hardhout wordt geleverd door John de Haan, mijn golfmaatje. Hij golft regelmatig in Ommen met mij, maar speelt ook in Havelte.” Klaas Jan was ook niet direct lid op Hooge Graven toen hij 5 jaar geleden begon met golfen. Hij startte in Zwolle. “Ik zat bij de PEC Zwolle businessclub. Daar kregen we een clinic golfen aan geboden en zo ben ik gestart met de sport. Ik vond golfen direct leuk, maar ik merkte dat ik niet op mijn plek zat op de golfbaan in Zwolle. Toen ik in Ommen de Par3- baan van Hooge Graven ontdekte was ik om: Ik werd er gastvrij ontvangen en het voelde direct laagdrempelig en toegankelijk.”

Sindsdien nodigt de marketing director ook regelmatig anderen uit op zijn homecourse. Hooge Graven is een golfbaan die Klaas Jan met trots aan (zakelijke) relaties laat zien. Dat hij lid van de businessclub werd kon dan ook niet uitblijven. “Ik word vaak benaderd met de vraag of we met Foreco iets willen sponsoren of bij een businessclub willen aansluiten. We hebben besloten niet meer alles toe te zeggen. Tegenwoordig sponsoren we alleen nog als er directe betrokkenheid is vanuit één van onze werknemers. Op deze manier voelt een sponsordeal ook veel betekenisvoller.” Tijdens een kop koffie in de kantine van het bedrijf praten we nog even na. “Zo’n businessclub is een leuk extraatje als ondernemende golfer. De club is een leuke mix van verschillende mensen. Net als het competitieteam waar ik sinds 2 jaar in speel.” Een klein beetje trots vertelt Klaas Jan: “We zijn dit jaar kampioen geworden hé? Maffe sport eigenlijk toch? Dat volwassen mannen zo enthousiast kunnen worden van dit spelletje!’


Clubmanager Niek Vreeman (links) en Klaas Jan bij de eerste buitenlandtrip van de businessclub, waar Klaas Jan de winst pakte!


oktober 2023

Henk Peter Meilink, directeur ACON

Je komt het logo van Acon vast regelmatig tegen, niet alleen op onze golfbaan, maar ook op andere plekken in Nederland. Het bedrijf uit Lemelerveld is gespecialiseerd in het leveren en aanbrengen van afrasteringen en beschoeiingen.   Sinds hij 34 jaar geleden begon bij ACON en sinds twintig jaar eigenaar is, heeft Henk Peter Meilink zich geen moment verveeld. “Alles is constant in beweging in onze business. Daarom wordt mijn werk nooit saai, net als golfen: Ook dat wordt nooit saai!”.   De afgelopen 3 decennia is het bedrijf van 5 werknemers naar 28 werknemers gegroeid. “Dit alles is te danken aan onze opdrachtgevers. Onze opdrachtgevers zijn ook het onderdeel van mijn werk waar ik het meest trots op ben. Zonder deze loyale klanten zouden wij niet bestaan.  

Een belangrijk moment in de geschiedenis van Acon was het feit het van onderaannemer hoofdaannemer werd en sindsdien een groot aantal overheden tot haar klantkring mag rekenen. “Wij leveren onder andere een groot deel van de hekwerken langs de Nederlandse spoorwegen. Dat is een samenwerking die als rode draad door de ons bedrijf loopt.” 

De stap naar de golfbaan
Maar hoe start een directeur van een groot bedrijf met golfen? “Zo’n twintig jaar geleden werkte mijn vrouw Ilse bij Hotel De Zon. Ze deelde regelmatig greenfees van Hooge Graven uit aan gasten of verkocht arrangementen inclusief een ronde golf.   De Zon vroeg Ilse of ze niet zelf wilde leren golfen, zodat ze meer uitleg kon geven over de sport en onze golfbaan aan haar gasten”.  

Van het één kwam het ander en zo begon Henk-Peter ook zelf al snel met golfen. “Ik startte bij Henk Klein Oonk met golflessen en heb toen ook mijn GVB behaald. Al snel maakte golfpro Henk plaats voor Jeroen Aarse en met hem maakte ik de afspraak om elke vrijdagochtend een uurtje te lessen. Tot op heden is vrijdagochtend mijn vaste prik voor golfles, maar nu bij Kieran.” 

Wat Henk Peter zoals doet tijdens de les? “Ach les is misschien een groot woord. Het is meer een goede reden geworden om minstens 1 keer in de week op de club te zijn. Kieran en ik drinken een kopje koffie, slaan wat ballen op de range en spelen dan een paar holes.” 

Business en golf
Acon is momenteel hoofdsponsor van onze golfclub en daar is Henk Peter trots op: “Toen de Rabobank stopte als hoofdsponsor werd ik gevraagd om deze plek in te nemen. Het leek me een mooie manier om wat extra’s voor de club te kunnen doen.” 

Uiteraard is Henk Peter ook lid van onze businessclub. “Er wordt enorm veel georganiseerd: Zowel op onze eigen baan, maar er zijn ook regelmatig leuke uitjes naar andere banen. Vorig jaar speelden we bijvoorbeeld op twee banen in België, inclusief een overnachting.”   Henk Peter zou anderen met een bedrijf zeker aanraden om zich bij de businessclub aan te sluiten. “Het is een leuke manier anderen te leren kennen en de activiteiten zijn zeer afwisselend. Er zit altijd wel iets bij dat bij je past of goed uitkomt in je agenda.” 

Uiteraard komt het gesprek al snel weer terug op het golfen zelf. Het is duidelijk dat de directeur van Acon al veel banen heeft gespeeld, want op de vraag wat de mooiste baan is die hij ooit heeft gespeeld, moet hij lang nadenken. “In Nederland denk ik De Pan of De Eindhovensche. Ik houd van mooie bosbanen en daar zijn dit wel prachtige voorbeelden van. Royal Golfclub Sart-Tilman in België is trouwens ook het vermelden waard! Prachtige ambiance in een mooie clubhuis en het onderhoud is fantastisch.” 

De toekomst van Hooge Graven
Op de vraag wat hij de club gunt voor de toekomst heeft Henk Peter een snel antwoord: “Laten we allemaal wat positiever zijn en genieten van onze prachtige golfbaan, zonder overal wat van te vinden. Heb je het beste met de club voor? Kijk dan verder dan je eigen gebruik van de golfbaan, maar denk ook aan de toekomst. In deze tijd staat stilstand gelijk aan achteruitgaan. Het gaat niet alleen om de individuele leden, maar ook om onze club. Dat mogen mensen naar mijn idee best wat meer in gedachten houden. En wil je iets doen voor de club en heb je daar de mogelijkheid toe doordat je eigenaar bent van een onderneming? Word sponsor of sluit je aan bij de businessclub!” 

© 2024 Hooge Graven Golfclub Ommen